Staat je collega in het rood?

Stroef

Het loopt soms niet. Je werkt samen met een collega en het gaat stroef. In je hoofd gebeurt van alles. Even wat mogelijkheden: ze moet me niet, hij vindt dat ik het niet goed doe, wat is het toch een moeilijk mens, waarom doet hij niet gewoon wat hij moet doen, ik hou m’n mond, want anders krijg ik het als een boemerang terug, zo moeilijk is het toch niet enz..

In het rood staan

We weten dat we het bespreekbaar moeten maken via feedbackregels. Naast dat gesprek is er nog de onderstroom. In gewoon Nederlands: hebben we wat met elkaar? Stephen Covey heeft het over een relationele bankrekening en over in het rood staan. Covey geeft aan dat het belangrijk is om regelmatig aandacht aan de ander te schenken.

Storten

Als je bijvoorbeeld aandachtig luistert naar het antwoord op een oprecht geïnteresseerde vraag, stort je op de rekening van de ander. Ander voorbeelden:

– bijspringen als het nodig is, zonder dat daar om gevraagd wordt.

– koffie halen voor de ander.

– luisteren, zonder je eigen verhaal er in te vlechten.

-werk voor de ander sneller klaar hebben dan afgesproken.

– trouw zijn.

– excuses maken (als dat nodig is 😉 )

– een compliment maken.

 

Bril

Misschien denk je, wat een gekunsteld gedoe. Dat kan ik me voorstellen. Het in balans houden van ‘bankrekeningen’ moet ook geen doel op zich zijn. Het gebeurt meestal vanzelf. Maar als er hobbels zijn in de samenwerking, is het een goeie ‘bril’ om eens op te zetten en als hulpmiddel te gebruiken.

Werkt het voor jou?

Bron: Covey, Stephen,De zeven eigenschappen van effectief leiderschap.