Groter groeien

Waarom?

Soms heb je van die vragen die simpel zijn, maar waar niemand echt een goed antwoord op heeft; Waarom moet een organisatie/bedrijf groter groeien? Het is niet zo dat je geen antwoorden krijgt, alleen nodigen die antwoorden steeds weer uit tot nieuwe vragen. Tegelijkertijd is het niet zo dat grote bedrijven/organisaties per definitie beter functioneren dan kleinere.

Een startende ondernemer verkoopt een mooi groen product wat goed aanslaat bij nieuwe klanten. Moedig geworden door het succes, start hij binnen het jaar 2 nieuwe initiatieven. Hij krijgt het daar zo druk mee, dat hij niet meer de kwaliteit van het eerste product kan leveren aan zijn klanten. Er haken geleidelijk meer en meer klanten van het eerste uur af.

Een kleine instelling draait goed en heeft een goede naam in de regio. De instelling krijgt de mogelijkheid een andere instelling over te nemen en dus groter te groeien. Als de overname heeft plaatsgevonden, blijkt er niet voldoende nagedacht te zijn over het aanpassen van de organisatiestructuur, met name als het over ondersteunende diensten en management gaat. Er gaat van alles mis op het gebied van communicatie.

En dan op microniveau; een client vergeet steeds meer dingen. Is het niet zijn sleutel van zijn appartement, dan is het wel de sleutel van zijn fiets of zijn medicijnen. Steeds bedenken begeleiders oplossingen om te helpen onthouden. Er ontstaat een heel vangnet, wat keer op keer niet toereikend is. Tot iemand zich afvraagt hoe het komt dat deze client zo warrig is en ontdekt dat de client bekaf is. Door zich meer te focussen op het dag/nachtritme van deze client ontstaat er rust en zijn er minder oplossingen nodig.

Antwoord

Een (te) makkelijk antwoord op mijn vraag, is als het gaat over grote organisaties/bedrijven dat het voor SEO’s simpelweg financieel meer oplevert als ‘hun’ organisatie/bedrijf groter is. Gelukkig is er een artikel in Trouw van 15 april 2021 van Elleke Bal waarin een studie in het vakblad Nature wordt beschreven. Dat artikel geeft een beter antwoord op mijn vraag naar groeidwang. Als mensen gevraagd worden naar oplossingen, gaan mensen in hun brein op zoek naar opties. Om overbelasting te voorkomen beperkt ons brein die opties tot een paar mogelijkheden. De standaardinstelling is dan om aan toevoegen te denken. We worden vaak beloond in het toevoegen, doordat we daarvoor meer applaus krijgen. Ik hoor regelmatig de uitdrukking Less is more, maar ik zie het weinig vorm krijgen. Toch heeft bijvoorbeeld een muzikale solo zoveel meer impact, wanneer de muzikant het niet volbreidt met noten, maar juist door een uitgekiende timing van weinig noten echt muziek maakt.

Tevreden

Het kan louterend werken als je een onderdeel uit een proces kunt halen, waardoor het proces eenvoudiger en transparanter wordt. Hoe voelt het als het niet groter, maar beter wordt? Het vergroot het werkplezier als je jezelf vooral kunt richten op kwaliteit. Hetzelfde geldt voor bedrijven/organisaties die de moed hebben om te besluiten niet te groeien, maar hun kwaliteit willen verhogen.

Bovendien biedt het kansen voor onze wereld, als we dingen en diensten maken die we écht nodig hebben.

Vandaag beginnen?